vrijdag 18 december 2015

Sociale Verzekeringsbank

Sociale Verzekeringsbank
 Sociale Verzekeringsbank       Foto: Deventer op de Kaart
Sinds begin van deze eeuw staat aan de Deventer grachtengordel een modern kantoorgebouw met de zwierige letters SVB erop. Het neemt een aardig prominente plek in op de as van het centrum van de stad naar Colmschate. Wat er nu eigenlijk in dat gebouw gebeurt is mij tot nu toe niet helemaal duidelijk. Daarom maar eens op onderzoek.

De letters SVB staan voor Sociale Verzekerings Bank. Deze letters kende ik al vanwege de kinderbijslag die door hen wordt verstrekt.



De Sociale Verzekeringsbank (SVB) is de uitvoerder van volksverzekeringen in Nederland. Dat zijn de Kinderbijslag, de AOW en het Persoonsgebonden Budget of PGB, maar ook nog een heel stel minder bekende zaken zoals de Asbestregeling. Verder zie ik op de site bijvoorbeeld een zoekoproep voor Verzetsdeelnemers en Oorlogsgetroffenen. 

Ik vroeg me af of dit nu de grote SVB is voor heel Nederland, en dat die toevallig in Deventer staat. Dat blijkt toch niet zo te zijn. Het is één van de regionale kantoren en wel voor Overijssel, Noord-Gelderland en Flevoland. Het hoofdkantoor blijkt in Amstelveen te zitten.


Op naar de bank
Om nog wat meer informatie over het gebouw en wie er werken op te doen, er maar eens heen. Door de draaideur kom ik in een ruime hal waar behalve de receptie met een Indiase schone erachter, valt me gelijk op hoe rustig het hier is en hoe druk aan de telefoon. Volgens een poster aan het raam mag je hier wel langskomen, maar liever eerst even bellen voor een afspraak, zodat de medewerker zich ook kan voorbereiden en je ID niet vergeten.


Foto: Jilleswaagmeester.info

Een echte Jilles Waagmeester
In de hal kwam ik gelijk een oude bekende van me tegen. Een kunstwerk van de Deventer beeldhouwer Jilles Waagmeester. Volgens de folder werd dit werk uit die van 32 deelnemende kunstenaars uitgekozen om de ziel van het gebouw, de mensen waarvoor de SVB werkt en de vroegere omgeving uit te drukken.

Sinds 2001
Via de vriendelijke receptioniste kom ik in gesprek met de coordinator gebouw & werkplekbeheer en facilities bij SVB Sociale Verzekeringsbank: Han Visscher.

Han Visscher

Han Visscher - Foto LInkedin

De gebouwbeheerder vertelt me dat dit gebouw er sinds 2001 staat. De SVB heeft toen haar regiokantoren teruggebracht van 23 naar 9. Daarvoor werden de kantoren van Zwolle, Hengelo en Arnhem samengevoegd en werd Deventer uitgekozen als nieuwe vestigingsplaats. Er werkten toen ongeveer 350 mensen op dit kantoor, inmiddels is dat teruggelopen naar 160 in verband met de doorgaande automatisering.

De meeste mensen die hier werken zijn beoordelaars. Zij bekijken de aanvragen van mensen voor een recht op uitkering. Zelf is Visscher jarenlang systeembeheerder geweest, maar vanwege een reorganisatie omgeschoold tot beheerder van het gebouw. Dit werk doet hij nu sinds twee jaar. 

Door de vorse inkrimping van het aantal werknemers is lang niet alle ruimte in het gebouw meer nodig voor de SVB. Een deel staat leeg en wacht op een huurder. Eén etage is inmiddles verhuurd aan de overburen; de Hogeschool Saxion.

Werken in Deventer
De verbinding met Deventer is sinds dat de SVB hier is gevestigd wel toegenomen. Na de fusie kwamen de meeste mensen uit Zwolle, Arnhem, Hengelo en omgeving. In de laatste vijftien jaar zijn er wel steeds meer collega's uit Deventer bij gekomen. De kans op een vacature is er op dit moment voornamelijk bij het hoofdkantoor in Amstelveen. 

Op www.svb.nl/int/nl/over_de_svb/werken/vacatures/ staan inderdaad drie vacatures, allemaal in Amstelveen,. 


De heer Visscher is wel zo vriendelijk om mijn bezoekje even te melden bij de HR-manager.

Ik loop weer richting huis over de hobbelige stenen. Ondertussen heel wat meer duidelijk geworden over dit beeldbepalende gebouw aan het begin van de Snippelingsdijk.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten